Vorige pagina

Wat zijn de belangrijkste aspecten van voedselzekerheid en wat kan een botanische tuin bijdragen aan een oplossing? In het blad De Tuin in vier seizoenen verscheen een verslag van een science café over Japanse groenten door Shantonu Abe Chatterjee, die onderzoek deed naar een landbouwkundige encyclopedie, ooit eigendom van Von Siebold. Aan het eind werd de lezer 2 vragen gesteld. Hier vindt u een paar reacties.

Laat weten wat u het belangrijkste vindt en geef ons uw tips: educatie@hortus.leidenuniv.nl

Wat is het belangrijkste aspect van voedselveiligheid?

‘Voedsel zoveel mogelijk dichtbij ‘huis’ kweken en verbouwen, kleinschalige landbouw met diversiteit verbouwd met zo min mogelijk gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen.’

Joke B., Amsterdam

‘Controle en stabiliteit, met uitsluiting van evt. ongewenste mutaties, toevoegingen of foute manipulaties. Juist daar is alle deskundigheid, controleerbare ideale omstandigheid + wereldwijd netwerk al aanwezig. Dat sluit welwillende kruidenvrouwtjes of fanatieke ‘wereldverbeteraars’ uit.’

Fanny M., Oudorp

‘Kwaliteit van de voedingsmiddelen garanderen voor de gezondheid van de mensen en criteria op te stellen voor iedereen die hier mee te maken heeft.’

Willy v.d. V., Brugge

‘Voedsel en gezondheid horen bij elkaar: gezond voedsel bevordert de evenwichtige groei van jonge mensen en houdt de gezondheid van ouderen op peil. Daarom zijn vanwege de Rijksoverheid strenge voorwaarden voor voedselveiligheid  noodzakelijk.  Voor Bot. Tuinen zie ik m.b.t. mijn laatste opmerking geen direct actiepunt.

J.A.T, Gaanderen

Hoe kunnen botanische tuinen bijdragen aan de voedselveiligheid?

‘Aanleggen van een biobank, zaadbank met zoveel mogelijk soorten.’

Joke B., Amsterdam

‘Hoe kunnen we op een duurzame manier ons voedsel produceren. Energiezuinig, milieuvriendelijk, ecologisch…een minder belastende voetafdruk, mensen bewust maken van hun leefpatroon (eet- en koopgedrag )’

Willy v.d. V., Brugge

Botanische tuinen moeten laten zien hoe voedselgewassen groeien (b.v. spinazie niet aan een boom); met andere woorden, in botanische tuinene waar mogelijk een moestuin aanleggen, met duidelijke uitleg en regelmatige rondleidingen met vooral schooljeugd.’

J.A.T, Gaanderen

 

Bij ons leer je de wereld kennen