Vorige pagina

Afgelopen week is er een nieuw artikel verschenen over het promotieonderzoek van Roderick Bouman, promovendus en collectiebeheerder bij de Hortus. Het volgt op het stamboomonderzoek van vorig jaar om het plantengeslacht Phyllanthus op te delen in nieuwe groepen. Hieruit bleek dat deze diverse groep van planten eigenlijk vermengd was. Als gevolg van het driejarige DNA-onderzoek en op basis van verschillen in uiterlijk hebben Roderick en zijn team van onderzoekers Phyllanthus opnieuw ingedeeld.

Hierdoor worden meer dan 600 soorten uit Phyllanthus geplaatst en worden negen oude namen nieuw leven ingeblazen. Het resultaat van dit onderzoek is een grote verhuizing van plantennamen en herindeling van stambomen, maar verbetert ook de identificatie van deze plantengroep.

Makkelijker identificeren
Het herkennen en juist identificeren van planten is belangrijk, omdat wetenschap over planten alleen goed werkt als we zeker weten dat we het over dezelfde plant hebben. Als de nieuwe indeling van Phyllanthus wordt opgepikt in flora’s wereldwijd, wordt het hopelijk makkelijker om soorten hiermee te identificeren. Om de identificatie makkelijker te maken, leggen we uit welke kenmerken belangrijk zijn en hoe iedereen de nieuwe groepen zowel wereldwijd als per continent kunnen onderscheiden. Zo bieden we een uitgebreid overzicht van deze diverse plantengroep.

Kleiner verspreidingsgebied
Phyllanthus blijft bestaan, maar de groep wordt verkleind. In de oude indeling komt Phyllanthus voor in alle tropen en nu is het verspreidingsgebied beperkt tot voornamelijk Zuid-Amerika. Uit het DNA onderzoek blijkt dat de meeste Afrikaanse soorten tot één evolutionaire tak behoren. Ook zien we dat de Aziatische soorten afkomstig zijn van meerdere afsplitsingen in de evolutie. Met het nieuwe systeem zorgen we ervoor dat de classificatie van deze groep planten een betere reflectie is van de evolutie. Door dit onderzoek kunnen wij en andere onderzoekers verder duiken in de afzonderlijke takken van de stamboom van Phyllanthus en zijn nabije familieleden.

De hele publicatie is hier in te zien Over Roderick's vorige publicatie kun je hier meer lezen